POST SOVJET ROCK 'N ROLL 11: TURKMENISTAN, DE KARAKUM WOESTIJN.
Ik
hoorde ’s nachts mijn faxmachine ratelen en stelde meteen een aangepaste
charterversie op, bestemming: Ashgabat in Turkmenistan. Voor mij hét
gebied waar de fascinerende geknoopte tapijten, gedecoreerde vilten matten,
kameeldecoraties en allerhande attributen voor het nomadische bestaan van de
verschillende Turkmeense clans vandaan kwamen. Heimelijk hoopte ik ook de
legendarische Turkmeense Akhal-Tekke, de oudste
volbloedpaarden ter wereld, te zien.
Ik kende Akhal- Tekkepaarden enkel van foto’s en
van verhalen over hun fabelachtige moed en uithoudingsvermogen. Behalve
het feit dat ze mooi en elegant waren, vond ik het ook heel intrigerend dat ze
naast de normale kleuren zoals, vos, bruin, zwart en wit ook kleuren hadden die
omschreven werden als: ‘platina’ en ‘goud’. Het was een dagvlucht en ik
had vanuit mijn bommenwerpersplekje een mooi uitzicht op de Kaspische Zee, net
voordat we het luchtruim van het magische en vooral gigantische ‘Turkestan’
gebied binnenvlogen richting China, boven de al even magische ‘Zijderoute’. Na
het overweldigende blauw van de Kaspische Zee, zag ik een uur lang
niks dan woestijn: één grote leegte en véél zand. Tenslotte begonnen we te
zakken naar mijn uiteindelijke bestemming Ashgabat, vertaald: ‘Stad van de
Liefde’. Ondanks de beloftevolle naam was het een lelijke oase-stad in
Sovjet-stijl. Ik onderging de grootste cultuurshock ooit.
Ondanks de hitte, zag
ik Turkmeense mannen, getooid in gigantische zwarte mutsen in zwarte
‘Astrakan-wol’, lange ‘chapans’ (traditionele jassen), pofbroeken en zwarte,
soepele lederen laarzen rondlopen. Onder hun puntbaard bungelde meestal een
dolk, wat me er toch een beetje van weerhield om zo’n kerel aan te
spreken. Turkmeense mannen verplaatsen zich graag op ezeltjes, Dnjepr
(side-car moto’s) en/of Lada Jigoeli’s. Éen ding hadden al deze
transportmiddelen gemeen: ze waren steevast overladen. Ik was dol op de
woordjes die iedereen bleek te verstaan, zoals ‘center’. De puntbaard aan wie
ik dit magische woord zei, liet me plaatsnemen op een bundel hout en we
‘Dnjepperden’ knetterend de stad binnen. Hij dropte me voor hotel
‘Turkmenbashi’ dat mijn uitvalbasis voor de volgende dagen zou worden. Ik deed
mijn US embassy routine en ging daarna de stad verkennen: stofferig, heet,
saai, monotoon én oerlelijk. In principe was mijn job hier afgelopen, maar de
vraag was: hoe geraak ik hier in godsnaam -asap- weer weg.
Wegens gebrek aan
herkenningspunten en een al even groot gebrek aan oriëntatie, slofte ik na een
tijd moe en bezweet door een achterwijk, die opviel door de aanwezigheid van
dromedarissen en yurts (nomadententen). Toen ik nieuwsgierige mijn hoofd door
de deur van zo’n yurt stak, werd ik binnen gevraagd. De spontane gastvrijheid
verwonderde me hier keer op keer. De gastvrijheid van mijn yurtbewoner
vertaalde zich in liters thee, gedroogde abrikozen, noten, kaasbrokken en een
uiterst geanimeerd gesprek, waarvan ik geen ruk verstond, plus een gratis rit
terug naar mijn hotel. Ook hier in Ashgabat groeide het idee om een
contactpersoon te vinden voor mijn volgende jobs in deze regio. Ik speelde met
de gedachte een kantoortje te openen in een yurt. Toen ik voorbij de
universiteit wandelde ging ik er vanuit dat ik hier wel eens Engelstalige hulp
zou kunnen vinden. In een zaaltje, waar verschillende profs hun theepauze
hielden, zei de enige man in het gezelschap: ‘can I help you?’ Saribay heette
hij. Nog voordat ik mijn vraag had gesteld onderbrak hij me: ‘I can do it.’
Mijn eerste contact in Ashgabat was een feit. Ik kreeg maar niet uitgelegd aan
deze woestijnzoon, met meer dan 3000 jaar nomadische ‘verhuis’ cultuur, dat ik
daar was om Amerikanen te helpen verhuizen. ‘You mean: they don’t know how
to move?’ Hij schudde zijn hoofd en dat deed hij elke keer als 'verhuizen' ter
sprake kwam. Toen hij me vroeg of ik al wist wat ik de volgende dagen zou doen,
stelde hij me voor om het weekend met hem door te brengen in zijn ouderlijke
huis in het noordelijker gelegen Tashauz. ‘Het is er iets koeler’,
voegde hij eraan toe. Het leek me een goed plan, dus we spraken af dat hij me
de volgende ochtend zou komen oppikken. Na dit gesprek stapte ik in een taxi,
waarmee ik even buiten de stad een stop maakte aan de paardenstoeterij van
president Saparmurat Turkmenbashi.
Het hele complex zag er even stofferig uit
als de rest van de stad en tot mijn verbazing bleek het gewoon voor iedereen
toegankelijk. Toen ik door de stallingen liep, vond ik dat sommige paarden er
wat onderkomen uitzagen. Maar buiten zag ik een stalknecht net een prachtig
paard een koraal in loodsen. Het nobele dier moest dringend zijn benen
strekken. Wat ik zag was wonderbaarlijk, het dier sprong de hele
tijd sierlijk in het rond, galoppeerde rakelings langs de omheining en kwam me
dan plotseling nieuwsgierig aankijken. Zijn manen leken van zijde, zijn
Aziatische schuine ogen keken me spontaan en doordringend aan en zijn grote
oren plooiden in mijn richting. Zijn korte, glanzende vacht blonk spectaculair
in de woestijnzon. Ik stak mijn hand uit en hij liet zich relax aaien over zijn
gouden rug. Dit was het mooiste, vriendelijkste en vooral meest exotische paard
dat ik ooit gezien had. Ik begreep meteen waarom dit paard centraal op de
Turkmeense vlag stond afgebeeld en waarom dit het belangrijkste bezit was voor
elke Turkmeen. Er deden veel verhalen de ronde, waarin een doorsnee Turkmeen
liever zijn kinderen en vrouw verkocht dan zijn paard… Dit onderstreepte meteen
het belang van dit edele dier. In de Kaukasus heet een paardenacrobaat:
‘Gigit’. Wanneer ik later aan Saribay vroeg hoe je een goede Turkmeense ruiter
noemde, antwoordde hij kortweg: ‘Turkmeen’. De volgende ochtend vertrokken
Saribay, twee vrienden en ik in een Lada (what else) naar Tashauz (vandaag
herdoopt in ‘Dasoguz’), 800 km de woestijn in. Niet lang nadat we Ashgabat
hadden verlaten, staken we het ‘Karakoram-kanaal’ over. Het kanaal was het
resultaat van een alweer schitterend Sovjetplan dat ervoor moest zorgen dat het
water uit de Syr Darja rivier de woestijn moest veranderen in een gigantische
katoenplantage. Het plan is uiteraard nooit helemaal uitgevoerd. Het kanaal had
uiteindelijk de Kaspische zee moeten bereiken, maar dat is nooit gebeurd. Een
irritant en vooral vervelend zijeffect is dat de Syr Darja, die uitmondt in de
Aral Zee, daardoor veel te weinig water dropt in deze zee, zodat ze dramatisch
aan het uitdrogen is. De oorspronkelijke havensteden liggen nu tot soms 100 km
van de fel geslonken zee af. Grote, schepen liggen triest te roesten
in de woestijn. (Later meer hierover.) Een uur of twee later werd de weg
plots 50 (!) rijvakken breed. Blijkbaar nog zo’n veemde Sovjetconstructie, een
landingsbaan die op geen enkele kaart voorkwam en vroeger ‘verboden gebied’
was. Onderweg maakten we een pitstop. De Lada kreeg benzine overgeheveld
uit grote ijzeren vaten en wij kregen thee, klaargemaakt met kokend water uit
een Samovar, een Russische traditionele waterkoker op hout.
Na nog 10 uur
woestijnscheuren stopten we aan een omheind groot huis waar de familie van
Saribay woonde. Hij werd verwelkomd door zijn moeder, vader en broers die mij
onderzoekend, maar vriendelijk aankeken. Binnen gingen we gezellig met z’n
allen in een kringetje op een tapijt zitten en kreeg ik thee, noten en gedroogd
fruit. Diezelfde avond ging ik met de broers en vrienden van Saribay naar
de bioscoop. Die bestond uit een betonnen muur waarop de film geprojecteerd
werd en betonnen banken, aangevuld met wat stoelen, dat alles in open lucht
middenin het mulle zand van de woestijn. Alle stoelen en banken werden snel ingenomen
door een opgewonden, luidruchtig, jong en mannenlijk publiek. De hel brak lost
wanneer er een lichtplas geprojecteerd werd tegen de muur en de titel en de
intro verscheen van wat een ‘Bollywood’ film bleek te zijn. Geen kat die er
zich iets van aantrok dat er Hindi gesproken werd, maar oh wee als de
‘slechterik’ in beeld verscheen: hij werd meteen van de muur af ge-awoe-d.
Uiteraard overwon de ‘goede’ alle filmleed en versloeg hij de slechterik
heldhaftig met allerlei messen, zonder dat er ook maar één druppel bloed
vloeide. De held werd beloond met een theatrale, maar genereuze omhelzing van
de mooie, uiteraard onschuldige vrouw van de slechterik én een minuten lange
staande ovatie. Moe en voldaan sliepen Saribay, zijn vrienden, broers en ik,
zoals het hoort, gezellig samen op dunne matrasjes op de grond in het
ouderlijke huis, waar ik me vooral lag af te vragen hoe ik hier ooit nog weg en
het liefst thuis zou geraken...
DAT IN DE RIOJA DE BESTE SPAANSE WIJNEN WORDEN GEMAAKT IS OP ZICH AL EEN GOEIE REDEN OM ER NAARTOE TE TREKKEN. DAT JE ER OOK KAN SLAPEN EN TAFELEN IN HIPPE BODEGA’S VAN BEROEMDE ARCHITECTEN MAAKT HET DUBBEL ZO AANTREKKELIJK. WIJ TROKKEN NAAR DEZE PRACHTIGE REGIO AAN DE EBRO EN LIETEN ONS OVERDONDEREN DOOR UNIEKE BODEGA’S, HEERLIJKE WIJNEN, EEN EXQUISE KEUKEN EN DE KLEURRIJKE POËZIE VAN WIJNGAARDEN IN DE HERFST.
#2021BESTNINE
DIT WAREN ONZE POPULAIRSTE INSTAGRAM POSTS VAN 2021. VOLG ONS OP IG EN GENIET MEE VAN ONZE MOOISTE REISFOTO'S. OP NAAR 10K!!
PICK-NICK Á LA MONET, KUNST EN KEUKENS IN DE SEINEVALLEI
KUNSTENAARS, MET IMPRESSIONISTEN OP KOP, WERDEN IN DE 19e EEUW BIJ BOSJES AANGEZOGEN DOOR HET MAGISCHE LICHT IN DE SEINEVALLEI. OOK SCHRIJVERS EN COMPONISTEN VONDEN INSPIRATIE IN HET MOOIE NORMANDISCHE LANDSCHAP. WIJ TROKKEN VAN PARIJS NAAR HONFLEUR, IN HET ZOG VAN MONET EN GINGEN OP ZOEK NAAR WAT HEM EN EEN HELE GENERATIE KUNSTENAARS INSPIREERDE.
UNDER AFRICAN SKIES - MET DE 4X4 DOOR NAMIBIË (1): WINDHOEK - SWAKOPMUND
HET EERSTE DEEL VAN ONZE ROADTRIP DOOR NAMIBIË WON DE 'BEST ROAD TRIP' & 'STORY OF THE YEAR' AWARD OP DE TRAVEL BLOG AWARDS IN BRUSSEL 2018. VAN WINDHOEK NAAR SWAKOPMUND LANGS DE TWEE MOOISTE WOESTIJNEN TER WERELD.
HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD
TAFELEN IN DE INDISCHE OCEAAN? JAWEL, IN THE ROCK, HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD. EN HET IS ER ONWAARSCHIJNLIJK LEKKER.
THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
IN DE VOETSPOREN VAN COLIN FIRTH EN NICOLE KIDMAN, LANGS DE SET VAN 'THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI'. THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
CITYTRIP THESSALONIKI
OP ZOEK NAAR EEN LEUKE ALTERNATIEVE CITYTRIP? HIER IS THESSALONIKI, GRIEKENLAND'S TWEEDE GROOTSTE STAD.
SUSHI & BIER: ONDER VIER OGEN MET EEN GEISHA
DE BEROEMDE JAPANSE GEZELSCHAPSDAMES HANTEREN NOG STEEDS EEN 'CODE OF SILENCE'. WIJ GINGEN IN TOKIO OP STAP MET EEN ECHTE GEISHA IN DE HOOP EEN TIP VAN DE SLUIER TE LICHTEN. EN DÁT IS ONS AARDIG GELUKT.
MET EEN RODE GEIT DOOR HET HAGELAND.
DE LEUKSTE MANIER OM HET GROENE HAGELAND TE VERKENNEN IS MET EEN OLDTIMER. WIJ DEDEN HET MET EEN RODE GEIT VAN WOW ROUTES.
GRAUBÜNDEN ON A BUDGET.
LOW COST DOOR EEN VAN DE DUURSTE REGIO'S VAN ZWITSERLAND? HET KAN!
PERU, HET LAND VAN PACHA MAMA.
PERU IS BOOMING. GENIET IN STIJL IN DIT UITGESPROKEN BACKPACKERS PARADIJS.
VERDUN, VAN SLAGVELD TOT VREDESSYMBOOL.
HONDERD JAAR NA DE SLAG VAN VERDUN ZIJN DE SPOREN VAN DE GROTE OORLOG NOG ALTIJD ZICHTBAAR. HOE VERDUN EEN VREDESSYMBOOL WERD.
LADAKH, HET LAATSTE TOEVLUCHTSOORD VAN HET BOEDDHISME
WIJ TROKKEN DOOR BERG EN DAL, VAN GOMPA NAAR GOMPA EN DRONGEN DOOR TOT IN HET HART VAN DE BOEDDHISTISCHE CULTUUR VAN HET INDIASE TIBET.
CITYTRIP PARIJS
PICKNICKEN, FLANEREN OF CHILLEN: ONTDEK DE MOOISTE PARKEN VAN DE FRANSE HOOFDSTAD.
VERDEJO & CO, LANGS RUEDA'S HIPPE WIJNROUTE.
JE KAN DE LEKKERE RUEDA WIJNEN MAAR BETER METEEN LEREN KENNEN, WANT VROEG OF LAAT STAAN ZE OOK BIJ JOUW OP TAFEL.
DE WESTKAAP OP Z'N BEST
WHALE CRIERS, TOWNSHIP JAZZ EN MET EEN OLDTIMER DOOR DE WIJNGAARDEN: DE WESTKAAP OP Z'N BEST.
ONCE IN A LIFETIME: LA TOMATINA
ZIN OM EENS ONGEGENEERD EEN TOMAAT MEE TE GOOIEN OP HET JAARLIJKSE TOMATINA FESTIVAL IN BUNOL? WIJ GEVEN ALVAST ENKELE NUTTIGE TIPS & TRICKS.
AQABA, DE PERFECTE HUB NAAR DE HIGHLIGHTS VAN JORDANIË
JORDANIË IS EEN VEILIGE EN NIET TE MISSEN BESTEMMING IN HET MIDDEN-OOSTEN. AQABA DE PERFECTE HUB NAAR DIT PRACHTIGE LAND.
Geen opmerkingen