Vukovar. |
Vukovar. Als we 's morgens vroeg van Osijek langs de D2 naar Vukovar rijden, schijnt de zon volop. De temperatuur lijkt met de minuut te stijgen. Het officiële weerbericht voorspelt exact 39° C, net als de vorige dagen. Fake news, volgens de Kroaten, want eens de 40° C drempel wordt overschreden, moet de overheid maatregelen nemen. En daar hebben ze noch goesting, noch de middelen voor klinkt het. We rijden langs uitgestrekte velden met zonnebloemen die zich een stuk minder druk maken om de hitte. Na amper een uur rijden we Vukovar binnen, de stad die altijd zal verbonden blijven aan een van de gruwelijkste uitwassen van de Joegoslavische Burgeroorlog, voor de Kroaten hun 'Homeland War'.
Net voor we het centrum binnenrijden zien we links van de weg de vaalroze ruïne van wat ooit het station van Vukovar was. De aan flarden geschoten watertoren waarop de Kroatische vlag wappert, is vandaag het symbool van het Vukovaarse verzet. We worden er opgewacht door Jasna Babić van de toeristische dienst van Vukovar die ons door de stad aan de Donau zal gidsen. 'De langste en de hevigste strijd van het naoorlogse Europa werd in Vukovar uitgevochten,' vertelt ze. 'Onze stad werd 3 maanden lang belegerd door het Joegoslavische Volksleger en Servische milities. Tot wel 12.000 mortieren per dag werden er op Vukovar afgevuurd.' Dat de watertoren als hoogste punt van de stad een makkelijk doelwit was, is overduidelijk. Meer dan 600 projectielen sloegen er op in, maar de toren bleef overeind.
Vukovar station: sporen van de oorlog zie je nog overal. |
Net voor we het centrum binnenrijden zien we links van de weg de vaalroze ruïne van wat ooit het station van Vukovar was. De aan flarden geschoten watertoren waarop de Kroatische vlag wappert, is vandaag het symbool van het Vukovaarse verzet. We worden er opgewacht door Jasna Babić van de toeristische dienst van Vukovar die ons door de stad aan de Donau zal gidsen. 'De langste en de hevigste strijd van het naoorlogse Europa werd in Vukovar uitgevochten,' vertelt ze. 'Onze stad werd 3 maanden lang belegerd door het Joegoslavische Volksleger en Servische milities. Tot wel 12.000 mortieren per dag werden er op Vukovar afgevuurd.' Dat de watertoren als hoogste punt van de stad een makkelijk doelwit was, is overduidelijk. Meer dan 600 projectielen sloegen er op in, maar de toren bleef overeind.
De watertoren van Vukovar werd een symbool van verzet. |
De 50 m. hoge toren staat vandaag in de steigers. Wordt hij gerestaureerd? 'Neen,' zegt Jasna. 'Voor de oorlog stond de watertoren in een populair park waar je o.a. kon picknicken. Boven in de toren was er een restaurant dat uitkeek op de Donau en de omliggende wijngaarden van Syrmië. Dat komt er nooit meer. De toren wordt enkel gestabiliseerd, het wordt een permanent oorlogsmonument.' Voor de oorlog telde Vukovar bijna 47.000 inwoners, nu 27.000, waarvan 1/3 Serviërs. Toch valt het ons op dat we nergens in de stad een cyrillische letter lezen, typisch aan de Servische identiteit. De rust in Vukovar lijkt weergekeerd. Een hoopvol teken in een stad waar twee bevolkingsgroepen nog niet zo lang geleden elkaar naar het leven stonden? 'De wonden helen, we komen zelfs weer bij elkaar over de vloer,' zegt Jasna. 'Maar de oorlog is taboe, er wordt nooit over gesproken.' Don't mention the war dus.
"De wonden helen, we komen zelfs weer bij elkaar over de vloer, maar over de oorlog wordt niet gesproken."
Vukovar Memorial. |
Vukovar Memorials. Vukovar lijkt wel een grote openluchtgalerij van oorlogsmonumenten. We rijden met Jasna naar het Vukovar Memorial, een oorlogsbegraafplaats enkele kilometers buiten het centrum. De boordthermometer van onze auto tikt intussen 42° C af, het is bloedheet. Tegen onze verwachtingen in is Vukovar Memorial helemaal geen sombere plek. Integendeel. De begraafplaats baadt in het licht en straalt eerder hoop uit. Achter een gigantisch bronzen beeld op een witte sokkel zien we honderden afgelijnde witte kruizen. 'Elk van de 938 kruizen symboliseert een van de oorlogslachtoffers die hier begraven liggen. Het is het grootste massagraf van Kroatië,' zegt Jasna. Aan de andere kant van het monument zien gewone graven. Daar werden volgens Jasna vooral burgerslachtoffers begraven en militairen die ná de oorlog aan hun verwondingen bezweken.
Ovčara Memorial |
Anders dan het voorzichtige optimisme van Vukovar Memorial is Ovčara Memorial, om het zacht uit te drukken, 'geen plek waar je vrolijk van wordt'. Deze voormalige varkenskwerkij in Gravobo vervat de zwartste bladzijde uit de Kroatische Onafhankelijksoorlog. 'Toen Vukovar op 18 november 1991 viel waren al zo'n 22.000 niet-Servische burgers de stad uitgejaagd en meer dan 6.000 Kroaten waren naar Servische kampen gevoerd,' zegt Jasna. 'Enkel in het hospitaal verbleven nog een 300 zieken, gewonden en het hospitaalpersoneel. Tegen alle afspraken met o.a. het Rode Kruis in werden ze door het Joegoslavische Volksleger gevangen genomen, naar Ovčara gevoerd waar ze aan Servische milities werden overgeleverd. 264 onder hen werden eerst zwaar mishandeld en daarna in een nabijgelegen maisveld geëxecuteerd. Het oudste slachtoffer was 77, het jongste 16 jaar en er was ook één vrouw bij. Het was de grootste massamoord en de ergste oorlogsmisdaad in het naoorlogse Europa.'
Ovčara Memorial: de plek waar 264 Kroaten werden geëxecuteerd. |
"Onder glazen panelen liggen paspoorten, horloges, portefeuilles, brillen en andere persoonlijke bezittingen die bij de executieplek gevonden werden."
De culturele restauratie. Vukovar was voor de Kroatische Onafhankelijheidssoorlog een welvarende, chique stad en werd wel eens het Slavonische Opatija genoemd. De Donau is hun connectie met Europa: stroomopwaarts vaar je naar Budapest en Wenen, stroomafwaarts naar Roemenië. Ook vandaag heeft Vukovar nog een belangrijke haven. De textiel- en voedselindustrie brachten na WOII een ongekende welvaart. In het centrum van de stad stonden statige barokgebouwen in typische Maria-Theresa stijl. Maar een maandenlange belegering en zes jaar bezetting eisten niet alleen een menselijk tol. In 1997 toen Vukovar weer in Kroatische handen kwam, was meer dan de helft van de stad aan flarden geschoten. Een deel van de inwoners keerde terug, maar stond voor een quasi onmogelijke opdracht: de stad heropbouwen. Iemand die het allemaal van dichtbij meemaakte was Ruža Marić, directrice van het Vukovar Municipal Museum sinds 1966 gevestigd in Castle Eltz.
Vukovar Municipal Museum in Castle Eltz. |
Ruža toont ons een foto van Castle Eltz in 1997. Het ooit zo statige barokpaleis is een complete ruïne. 'Een deel van de collectie was voor de inname van Vukovar al veilig naar Zagreb gebracht,' zegt Ruža. 'Een deel werd onherstelbaar beschadigd, een ander deel werd door de Serviërs gestolen.' Ze herinnert zich de maanden na het bestand van 1997 nog levendig. 'Vukovar stond onder streng toezicht van Unprofor (United Nations Protection Force). We werden 's morgens met bussen afgezet in de stad om er te werken. 's Avonds werden we met dezelfde bussen weer de stad uitgevoerd. Elke dag zag ik hoe mijn huis was ingenomen door vreemden, maar ik stond machteloos. We hebben gered wat we nog konden redden van het museum,' zegt ze beheerst. Na 1997 begon de culturele restauratie van de stad. Castle Eltz en andere belangrijke barokke monumenten werden zorgvuldig heropgebouwd. De 'collectie in ballingschap' werd uit Zagreb teruggehaald en na lang en moeizaam diplomatiek overleg gaven de Serviërs terug wat ze gestolen hadden. Ruža woont intussen weer in haar eigen huis.
Vukovar Municipal Museum. |
"Elke dag moest ik machteloos toezien hoe mijn huis was ingenomen door vreemden."
Vučedol Culture Museum. |
Vučedol Dove. Vukovar heeft behalve de vredesduif nog een andere symbolische vogel: de Vučedol Dove, een artifact in de vorm van een duif gemaakt door de Vučedol, de belangrijkste beschaving uit het bronzen tijdperk. Het centrum van de Vučedol cultuur lag op de rechter Donau-oever, 5 km. stroomafwaarts van Vukovar. Met Jasna en Ruža bezoeken we het nieuwe Vucedol Culture Museum dat discreet ligt ingebed in het archeologische park bij de Donau. In een eigentijdse scenografie leren we alles over de rituelen, huisvesting en dagelijkse gebruiken van deze intelligente beschaving die zijn tijd ver vooruit was.
Vučedol Culture Museum. |
Want de Vučedol was een volk van vele talenten. Zo waren ze de eersten die succesvol koper en tin konden legeren, ze ontwierpen de Orion, de eerste Europese kalender, maakten linkse en rechtse schoenen en hadden een efficiënt sociaal systeem. De Vučedol werden vooral beroemd om hun verfijnde keramiek met geometrische motieven. In het museum zien we o.a. prachtige schalen, rituele vazen in de vorm van een laars en een replica van de beroemde Vučedol Dove die in 1938 in Gradac opgegraven werd. Vandaag staat de Vučedol Dove symbool voor de wederopstanding van de stad.
"De Vučedol was een volk van vele talenten, maar vooral beroemd om hun keramiek met geometrische figuren."
Zoetwatervis, een lokale Donau-specialiteit. |
Zander en catfish. Jasna en Ruža willen ons graag de lokale keuken laten proeven en nemen ons mee naar Vukovarska Kuca, een restaurant in het Adica Park op een steenworp van de Vuka rivier. In Vukovarska Kuca wordt nog de traditionele Donaukost gekookt volgens de dames. Na een heerlijke soep van rundbouillon met knoedels krijgen we een enorme schotel krokant gebakken vis uit de Donau voorgezet. Vooral de meerval en de snoekbaars scoren goed. De karper is een gevecht met graten. We drinken er een witte wijn uit Ilock bij, de perfecte pairing met ons kleine koningsmaal. Als digestief drinken we de nationale drank, šljivovica, een rakija op basis van pruimen. De gewoonte wil dat je dit de eerste keer ad fundum doet. De gezelligheid op het terras, de groene omgeving en de rust die er heerst, we kunnen ons nauwelijks voorstellen dat deze omgeving nog niet zo lang geleden het decor was van een gruwelijke oorlog. Maar de tijd heelt alle wonden, zelfs in Vukovar.
"De tijd heelt alle wonden, zelfs in Vukovar."
© TEKST: W. GLADINES - FOTO'S: M. THYS & W. GLADINES 2017
VUKOVAR PRAKTISCH:
Geen opmerkingen