HIGH TECH & NOSTALGIE IN AUTOSTADT WOLFSBURG


De naam Wolfsburg is onlosmakelijk verbonden met twee dingen: de gelijknamige voetbalploeg en Volkswagen. Meer nog, de stad aan de Aller rivier dankt zijn bestaan aan de bekende autofabriek. In 2000 kreeg Wolfsburg er een broertje bij, Autostadt, een 28 ha. groot park waar naast auto's ook architectuur en landschapskunst dé attracties zijn. 

Autostadt, 28 ha. vol verwondering.

Stad in een stad. Het uitzicht vanaf de Stadbrücke over het Mittellandkanaal is zacht uitgedrukt spectaculair. Links zie ik de contouren van de immense VW-fabrieken, rechts het voetbalstadion van Wolfsburg en ertussen Autostadt, het antwoord van autofabrikant Volkswagen op de Wereldtentoonstelling van Hannover in 2000. Dat het 28 ha. grote park ieder jaar meer dan 2 miljoen bezoekers lokt, heeft meer dan één reden. Auto's uiteraard, maar ook voor liefhebbers van architectuur, design en landschapskunst is Autostadt een natte droom. Maar liefst meer dan 400 architecten en designers lieten hun creativiteit los op wat je nog het best omschrijft als een 'stad in een stad'.

De Auto Türme van Autostadt, een landmerk in Nedersaksen.

Blikvangers en wellicht de populairste attractie van het park zijn twee cilindervormige, 48 m hoge Auto Türme (Autotorens) van glas en staal. Elke dag rollen er meer dan 500 auto's in (en uit) vanuit de aanpalende VW-fabriek. Als nieuwe eigenaar kan je er voor kiezen om hier je auto af te halen, wat het natuurlijk een stuk spectaculairder maakt dan bij de lokale dealer. Toch hoef je echt geen Volkswagen te kopen om er van te genieten. Een transparante lift voert me naar de top waar ik tegelijk een adembenemend uitzicht heb op de wijde omgeving en in de cilinder zelf. Twee autoliften met elk een draaibereik van 180°, parkeren er in geen tijd een auto tussen 400 andere. Vandaag zijn de Auto Türme niet alleen het snelste automatische parkeersysteem, maar ook het grootste afleverpunt van auto's ter wereld. Het is meteen de enige plek ter wereld waar je een Volkswagen met 0 km. op teller kan kopen.

"De Auto Türme zijn niet alleen het snelste automatische parkeersysteem, maar ook het grootste afleverpunt van auto's ter wereld."

Elegantie en stijl: het gestroomlijnde Porche paviljoen.

Knappe architectuur. Een wandeling door Autostadt is best verbazend. Ik zie er acht paviljoenen, telkens aan een merk uit de VW-groep gelinkt. Ook Bugatti en de bedrijfswagens van Volkswagen kregen een eigen onderkomen. Het zijn stuk voor stuk architectonische meesterwerken die aan elkaar worden geregen door water, bruggen en ontzettend veel groen. Eye catcher is het gestroomlijnde Porsche paviljoen, een samenwerking tussen Porsche, Autostadt, twee architectenbureau's en een landschapsarchitect. Het resultaat is dan ook verbluffend mooi. Het Lamborghini paviljoen lijkt dan weer op een zwarte monoliet die zich vanuit de ruimte recht Autostadt heeft ingeboord.

Scent Tunnel, Olafur Eliasson's groene kunstwerk.

Tegen de gevel hangt een rode Lamborghini Aventador op een rond roterend vlak dat om de zoveel tijd onder luid gebulder én met veel rook naar binnen zwenkt. Het is best een indrukwekkend spektakel, vooral voor wie het binnenin beleeft. De oversteek naar het Audi paviljoen maak ik langs een kunstwerk van Olafur Eliassonen: de Scent Tunnel, een brug in een draaiende tunnel vol geurige planten. Het moet zowat het enige romantische plekje van het hele park zijn. De sensuele rondingen van het witte Seat paviljoen zijn een subtiele knipoog naar het Iberische Peninsula waar deze auto's oorspronkelijk werden gebouwd. Vandaag kan je ook als Seat klant je nieuwe auto ophalen bij de Auto Türme.

"De paviljoenen van Autostadt zijn stuk voor stuk architectonische parels, aan elkaar geregen door water, bruggen en ontzettend veel groen."


Back to the sixties.

Nostalgie in het Zeithaus. Het transparante Zeithaus Museum is helemaal mijn dada. Ik wandel er door een collectie old-timers van meer dan 60 merken in het golvende decor van hedendaags kunstenaar Peter Kogler. Bijzonder indrukwekkend is de collectie Design Icons, waar wordt gefocust op de invloed van de mode op het autodesign. Ik zie er vooral gestroomlijnde beauty's zoals een Citroën DS 19, een Lincoln Zephyr en een Bugatti 57 Atlantic die recht uit een strip van Blake & Mortimer lijkt te komen.


Design Icons: Bugatti 57 Atlantic en Cisitalia 202 GS.

Een duik in 125 jaar autogeschiedenis raakt af en toe een nostalgische snaar. Vooral bij het zien van de auto's die de laatste drie decennia van vorige eeuw over onze Vlaamse wegen bolden: de VW Karmann Ghia waarop mijn nonkel zo trots was, het T1 busje waarmee de rijkswacht van A naar B reed en de Porsche 911 T die ik - later als ik groot ben - zou kopen, maar er nooit kwam. Enkele totaal onbekende, maar opvallende auto's zorgen dan weer voor de nodige verbazing. Het Zeithaus wordt meteen mijn favoriete plek in Autostadt, ik vergeet er letterlijk alle tijd.

"Een duik in 125 jaar autogeschiedenis raakt af en toe een nostalgische snaar."

Honderden autospiegels op het Seat paviljoen.

Kijken mag, aankomen niet. Voor de vorm van het elegante Premium Clubhouse lieten de architecten van KSS zich inspireren door een curve in het circuit van Le Mans en daar is een goeie reden voor. Als ik het paviljoen binnenwandel raak ik meteen gedesoriënteerd door de Bugatti Veyron 16.4 die letterlijk overal in de ruimte wordt gereflecteerd. Deze chroomkleurige bolide doet het hart van elke autofreak gegarandeerd een stuk sneller slaan. Met 1200 pk haalt hij een snelheid van 431 km/u en is daarmee de snelste productieauto ter wereld. De link met Le Mans? De auto werd vernoemd naar Pierre Veyron, de autocoureur die in 1939 de 24 Uren van Le Mans won met, jawel, een Bugatti.

Bugatti Veyron 16.4, de snelste auto ter wereld.

Toch is de Veyron een droomauto en daar blijft het meestal bij, want hier geldt: kijken mag, aankomen niet. Zelfs wie 1,4 miljoen harde euros kan neertellen en de rechtmatige eigenaar van zo'n Bugatti wil worden, blijft meestal op z'n honger zitten. De fabrikant legt namelijk strenge criteria op voor potentiële kopers en wie toch geselecteerd wordt mag ook nog eens verplichte rijlessen volgen.

"De chroomkleurige Bugatti Veyron doet het hart van elke autofreak een stuk sneller slaan."












© W.GLADINES 2017 (© foto's 1 & 2 Nils Hendrick Müller)

AUTOSTADT PRAKTISCH:

Info over Nedersaksen: www.vakantieland-nedersaksen.nl

Autostadt Wolfsburg: boeit niet alleen autofreaks, maar ook liefhebbers van (landschaps-) kunst, architectuur en foodies. Meer dan 9 restaurants met een eigentijds interieur waar gerechten met respect voor de herkomst en kwaliteit worden bereidt. Enkele keren per jaar kan je zelfs kookstages doen met hoofdchef Kluge van Chardonnay. Autostadt is bovendien bijzonder kindvriendelijk. Zo zijn er speciale kids tours en kunnen kinderen er een kinderrijbewijs behalen met een elektrische mini VW kerver of mini Porsche. Tickets, formules en prijzen optionele attracties: zie website Autostadt.

Vervoer: Wij bezochten Autostadt Wolfsburg tijdens een vijfdaagse roadtrip door Nedersaksen. We vlogen vanuit Brussel naar Hannover en trokken van daaruit verder met een huurwagen van Sunny Cars. Het goeie aan Sunny Cars is dat je volledig verzekerd bent en dus met een gerust gemoed kan rondrijden. Want met een huurauto zie je meer.Gelukkig blijf je in Autostadt alleen maar figuurlijk op je honger zitten, want in het park zijn maar liefst negen restaurants, elk met een eigen typische kaart en design. Van een eenvoudige pizza of VW curryworst tot gastronomisch met aangepaste wijnen, het kan hier allemaal. Kiezen is dus niet altijd evident. De steak tartaar met mosterdespuma die ik in de Beefclub achter de kiezen steek is een lekkere afsluiter van heerlijk dagje vol verwondering. Autostadt? Heel graag tot een volgende keer!


HIGH TECH & NOSTALGIE IN AUTOSTADT WOLFSBURG

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->