De Eiffeltoren blaast 134 kaarsjes uit, figuurlijk, want evenveel jaren geleden werd het Parijse icoon plechtig ingehuldigd. Nog voor hij werd opgetrokken als het visitekaartje voor de wereldtentoonstelling van 1889 was hij al omstreden en het was de bedoeling dat hij 20 jaar later alweer zou verdwijnen. Een giraffenkooi volgens de ene, voor anderen dan weer een pareltje. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Omdat de anekdotes rond de Eiffeltoren zich flink opstapelden zetten wij bij wijze van eerbetoon 10 opmerkelijke feiten op een rijtje. Happy birthday, sexy Eiffel Tower!
1. Safety first. Grote delen van de Eiffeltoren werden geprefabriceerd in de fabrieken van Eiffel in Levallois-Perret. Op de werf waren nooit meer dan 250 staalarbeiders tegelijk aan de slag en er viel - ondanks het werken op zeer grote hoogte - niet één dodelijk ongeval te betreuren, een unicum voor die tijd. Alfred Eiffel was - al even opmerkelijk voor die tijd - dan ook enorm begaan met de veiligheid van z'n werknemers.
2. Wie boven wie? In 1889 was de Eiffeltoren met 317 meter het hoogste monument ter wereld, daarbij voorafgegaan door de ijzeren spits (la Flêche) op de kathedraal van Rouen. Tot 1941 was de stalen reus ook het hoogste gebouw wereldwijd, een record dat verbroken werd door het Chrysler-gebouw in New York.
3. Gered door antennes. Nog voor hij werd opgetrokken was de Eiffeltoren al controversieel, enkele vooraanstaande kunstenaars en architecten tekenden zelfs een petitie tegen de bouw ervan. De vergunning liep tot 31 december 1909 - 20 jaar dus - maar omdat hij zeer waardevol bleek voor telecommunicatietoepassingen ontsnapte hij aan de sloophamer. Vanaf de Eiffeltoren werden tijdens de Eerste Wereldoorlog Duitse radioberichten onderschept, wat (o.a.) tot de arrestatie van Mati Hari leidde.
4. Waaghalzerij. De Eiffeltoren trok altijd al waaghalzen aan. In 1926 trachtte Lt. Léon Collot met z'n vliegtuigje tussen de peilers van de Eiffeltoren door te vliegen. Een geslaagde poging ware er niet de zendmast waar hij bij het uitkomen van de bogen tegen aan knalde. De klap werd Collot fataal. Een andere waaghals - of gewoon gek voor mijn part - was de kleermaker Franz Reichelt, alias the Flying Man. Hij poogde in februari 1912 met een zelfgemaakt vleermuizenpak van de toren af te vliegen en heeft het nooit naverteld. Hij had beter eerst eens in Mini Europa geoefend. Minder dramatisch verliep in 1923 het fietstochtje van Pierre Labri, de latere burgemeester van Montmartre, die vanaf de eerste verdieping van de toren langs de trappen naar beneden fietste...waar de politie hem opwachtte.
5. Drukst bezocht. Meer dan 250 miljoen mensen bezochten intussen de Eiffeltoren en daarmee is de constructie een van de drukst gefrequenteerde monument ter wereld. In 1902 kende het aantal bezoeken met 121.144 verkochte tickets een absoluut dieptepunt maar nadien liep het alsmaar beter. In 2011 werd de kaap van 7 miljoen bezoekers overschreden.
6. Yes, I Do. In 2008 trouwde Erika La Tour Eiffel uit San-Francisco met de Eiffeltoren. De 37 jarige vrouw die lijdt aan 'objectofielie' beweerd een ongelukkige jeugd te hebben gehad en werd al vaker verliefd op zielloze voorwerpen. 29 jaar eerder trouwde een andere Erika (Berliner-Mauer) al eens met de Berlijnse muur. En ze leefden nog lang en gelukkig.
7. Schroot. In 1925 slaagde de oplichter Victor Lustig en z'n kompaan Dan Collins erin de Eiffeltoren te verkopen voor oud schroot. Lustig nodigde enkele belangrijke schroothandelaars uit en misleidde hen met valse documenten van Postes et Télégraphes. Hij 'verkocht' de toren aan de meest bediende, een kwart van de som diende vooraf betaald te worden. Lustig en Collins werden later evenwel gearresteerd.
8. Ongenode gasten. In 1940 bracht Adolf Hitler een blitzbezoek aan het bezette Parijs en uiteraard hoorde daar een beklimming van haar grote icoon bij. Driewerf helaas want de liften bleken gesaboteerd en de trappen zag de notoire megalomaan hoegenaamd niet zitten. Dan maar gewoon een kiekje. Tot overmaat van ramp nam de wind ook nog eens letterlijk een loopje met de immense hakenkruisvlag die enkele Duitse soldaten aan de toren hadden bevestigd. Het zal je maar overkomen.
9. Ieder zijn toren. De Eiffeltoren werd vlotjes nagebouwd over zowat de hele wereld. Voor de 60 m hoge Petrintoren in Praag - Expo van 1891 - stond de Eiffeltoren model en Le Tour métallique de Fourvière in Lyon is met 108 m hoogte dan weer een exacte kopie van de derde etage van het Parijse rolmodel. In Las Vegas - hoe kan het ook anders - staat een kopie die half zo groot is als de echte. In het Chinese Hangzhou werd zelfs een hele Parijse wijk gebouwd, inclusief een 108 m hoog afgietsel van de Eiffeltoren. Alleen in Japan deden ze beter met de 332,6 m hoge Tokyo-tower. Die is niet alleen groter dan zijn Parijse voorbeeld, hij weegt met 4000 ton ook bijna de helft minder. En wie zich geroepen voelt: in de handel zijn volop zelfbouwpakketjes te vinden.
10. Droge cijfers. Met de bouw van de Eiffeltoren werd begonnen op 28 januari 1887 en hij werd opgeleverd op 31 maart 1889, de bouw duurde 2 x zolang als voorzien en de toren kostte destijds 6,5 miljoen FF. De toren werd opgetrokken uit meer dan 18.000 gietijzeren prefabstukken en 2,5 miljoen klinknagels en weegt 7.300 ton. De basis bedraagt 125 x 125 m, de totale hoogte 317 m zonder en 324 m mèt antennes. Bij extreem warm weer is de toren 15 cm hoger en bij hevige wind wiebelt hij 12 cm heen en weer, wat voelbaar is. Om de 7 jaar wordt de Eiffeltoren herschilderd, daarvoor zijn 25 schilders nodig en 52 ton verf. De metalen constructie wordt verlicht door 20.000 lampjes langs meer dan 30 km elektrische kabel.
© TEKST: W. GLADINES 2023
Meer over Parijs op onze blog:
Meer over Parijs op onze blog:
Geen opmerkingen